Colossal Orderin pelisuunnittelija Karoliina Korppoo kertoi Asuntomarkkinat 2018 –tapahtumassa, miten maailmanlaajuiseksi hittipeliksi noussut Cities:Skylines inspiroi kaupunkisuunnitteluun niin nuoria pelaajia kuin kokeneita kaupunkisuunnittelijoita. Peliä on tilattu jo yli kaksi miljoonaa kappaletta.

Cities: Skylines on vuonna 2015 PC-alustalle julkaistu hittipeli, jossa pelaajat luovat omia kaupunkeja. Tähän mennessä peliin on julkaistu viisi suurta lisäosaa ja joukko päivityksiä.

Helposti lähestyttävä peli on niin sanottu hiekkalaatikkosimulaatio, joka antaa pelaajille paljon vapauksia. Pelaaja saa alussa hiukan rahaa ja muutaman neliökilometrin kokoisen alueen, jolle hän alkaa kaavoittaa kaupunkia palveluineen.

Tavoitteena on houkutella väkeä muuttamaan alueelle – mutta myös pyrkiä pitämään heidät siellä. Peli on riittävän realistinen, jotta pelissä toimivat ratkaisut toimisivat myös todellisessa maailmassa.

– Vaikka peli onkin yksinpeli, pelaajien luoma ja jakama sisältö on keskeistä. Sen ytimessä ovat luovuus ja itseilmaisu, kertoi Karoliina Korppoo korosti.

Pelin jakotyökalujen ansiosta kaikki, jotka osaavat pelata, voivat julkaista ideoitaan. Omasta kaupungistaan ja sen ratkaisuista voi jakaa kuvia ja videoita. Ajatuksia vaihdetaan vilkkaasti. Helmikuun 2018 alussa Googlen hakusana ”Cities: Skylines” antaa tulokseksi 1 200 000 videota. Niistä saa hyvän käsityksen asiasta.

Peli opettaa tajuamaan kaupunkisuunnittelun mekanismeja

Peliä ei voi hävitä. Kaikki päätökset ovat sallittuja ja kaikkea voi kokeilla. Entäpä jos kaupunki toimii pelkällä tuulivoimalla? Ydinvoimalla? Entä jos toisi jokia alueelle? Mitkä ovat päätösten seuraukset? Peli reagoi pelaajan tekemisiin tavalla, joka vastaa pitkälti todellisuutta.

– Pelaajat oppivat tavallaan vahingossa, kuinka kaupunki koostuu ihmisistä ja mitä kaupunkisuunnittelulla saa aikaan. Se näyttää, kuinka asiat vaikuttavat toisiinsa – esimerkiksi liikenneväylät, Korppoo sanoi.

Kun jotain peliä pelaa satoja tunteja, se jättää varmasti muistijäljen. – Suuri osa nykyisistä kaupunkisuunnittelijoista on pelannut SimCityä. Tulevaisuuden kaupunkisuunnittelijat ovat saattaneet pelata Cities: Skylinesia, Korppoo mainitsi.

Moni siellä saatu ajatus voi hyvinkin olla todellisuutta joidenkin vuosien kuluttua. Jo nyt ammatissa toimivat kaupunkisuunnittelijat voivat helposti selata erilaisia ideoita ja inspiroitua niistä.

Livekuvittaja Linda Saukko-Raudan visuaalinen kiteytys Karoliina Korppoon puheenvuorosta Asuntomarkkinat 2018 -tapahtumassa.

Hämeenlinna ja Tukholma ovat hyödyntäneet peliä

Peli on kätevä luonnostelutyökalu, jolla voi hyvin pienen opiskelun jälkeen alkaa ilmaista ideoita helposti ymmärrettävässä muodossa. Hämeenlinnan kaupunki ja Tukholma ovatkin käyttäneet Cities: Skylinesia kaupunkisuunnittelussa: Hämeenlinna asukkaille suunnatussa kilpailussa kaavoittaessaan uutta asuinaluetta – haluttiin helppokäyttöinen ja jokamiehelle ymmärrettävä työkalu – ja Tukholma työpajassa liikennesuunnittelijoille.

Miten Cities:Skylines eroaa esikuvastaan – vanhasta, hienosta SimCitystä? – SimCityssä alkaa ikä jo näkyä, niin upea peli kuin se onkin, Korppoo sanoi.

– Cities:Skylinesissä on paljon samaa mekaniikkaa, mutta myös paljon uutta – esimerkiksi kansalaisten ikärakenteen muutos. Kun perustetaan perheitä, tarvitaan kohta päiväkoteja, sitten ala-asteita ja lopulta, nuorison muuttaessa pois vanhempiensa luota uusia asuntoja.

Teksti: JORMA SILO

Katso Karoliina Korppoon videohaastattelu

 

Share This