Asuntomarkkinat 2017 –tapahtumassa puhunut OP Ryhmän pääjohtaja Reijo Karhinen patisti Suomea ja kaikkia sen toimijoita uudistumaan. Haasteet ovat hurjat, mutta niin ovat mahdollisuudetkin. Uudistuminen on kiinni ennen kaikkea asenteista.

Suomen taloudellinen tarina viimeisen sadan vuoden ajalta on järisyttävän kahtiajakoinen. Kasvuvauhtimme oli yhdeksänkymmenen ensimmäisen vuoden ajan vertaansa vailla koko maailmassa, vain Aasiassa on ollut muutama haastaja – ja yhtä hurja on viimeisen vuosikymmenen romahdus. Mestari on ennenkin kompastunut – mutta pääseekö hän tällä kertaa uusimaan voittonsa?

– Olemme edelleen vahvoja kaikilla tärkeimmillä osa-alueilla: koulutus, innovatiivisuus, vähäinen korruptio, yhteiskunnan vakaus, pysyvät ja vahvat instituutiot. Heikkoutemme on krooninen uudistumisvastaisuus. On niin paljon yrityksiä ja organisaatioita, jotka ovat syntyneet sellaiseen Suomeen, jota ei vain enää ole. Kilpailukykysopimuksen päänavaus oli symbolisesti hyvin merkittävä, sillä toimintaympäristön muutos edellyttää juuri sen kaltaista rohkeutta, Karhinen sanoi.

OP:n tuoreimman ennusteen mukaan muutaman vuoden nousukausi on mahdollinen. Käänne on parhaillaan tapahtumassa ja investointihalukkuutta löytyy.

– Kaikilla yhteiskunnan osa-alueilla tarvitaan kuitenkin ketteryyttä ja innovointia, Karhinen painotti.  Ydinasia ei ole teknologian muutos, vaan siitä seuraava ihmisten käytöksen muutos.

Luova tuho finassialalla

Pankki- ja vakuutusalalla rajuin muutos on se, että kaikki perinteiset tehtävät voidaan tulevaisuudessa toteuttaa jatkossa ehkä kokonaan ilman näitä instituutioita. Toimialan ansainnasta voi Karhisen mukaan hävitä 30-40 % seuraavan 10 vuoden ajalla. Ne siirtyvät muille toiminnoille ja toimintoihin. Finanssiala voi kadota kokonaan, ellei se uudistu perinpohjin.

OP Ryhmän strategiana on olla monialainen palveluyritys: – Emme esimerkiksi keskity asumispaikkaan. Se on osa isompaa kokonaisuutta – asumisen palveluja.  Samaan siirretään taloudenhallintaohjelman palvelut, turvallisuuden sekä sähköisen kaupankäynnin palvelut.

Eikä rohkeutta puutu: strategian muuttamiseen tullaan satsaamaan miljardeja euroja seuraavien viiden vuoden aikana.

Digitalisaatio on neljäs teollinen vallankumous

Asiakkaan valta kasvaa vaihtoehtojen lisääntyessä. Asiakaskokemuksia verrataan kaikkien toimialojen parhaisiin verrokkeihin, joten yrityksen kohtaamat haasteet ovat suuret. Mutta niin ovat mahdollisuudetkin, sillä koskaan ei ole ollut niin otollisia edellytyksiä parantaa asiakaskokemusta ja alentaa samaan aikaa asiakkaiden kustannuksia.

– Suomi on pieni ja ketterä, mistä on mahdollista saada suuri kilpailuetu. Digipotentiaalimme on maailman kärkeä – saatavuus, osaaminen, edelläkävijyys. Esteenä ovat pikemminkin asenne ja normit, jotka pistävät silmään varsinkin valtionhallinnossa, Karhinen sanoi. Sieltä löytyy kuitenkin myös hieno esimerkki päinvastaisesta: verohallintomme on osoittanut digiajan vaatimukset täyttävää uudistumiskykyä.

Kansakunnan tärkeintä pääomaa on Karhisen mukaan tulevaisuudessa data, joten sen on omistajuuteen ja käyttöjä koskevien pelisääntöjen on oltava selkeitä.

– Jatkuvasti esitetään kysymys, miksi Suomi ei investoi. Pikemminkin on kysyttävä, miksi Suomi ei uudistu, Karhinen kiteytti.

Teksti ja kuva: JORMA SILO, Suomen Asuntotietokeskus

Katso Reijo Karhisen esitys Asuntomarkkinat 2017 -tapahtumassa!

Katso Reijo Karhisen videohaastattelu!

 

LIve-kuvittaja Linda Saukko-Raudan kiteytys Reijo Karhisen puheenvuorosta.

 

 

 

 

 

 

 

 

Share This